середа, 23 лютого 2022 р.

Батькам. Дошкільнята, які погано вимовляють звуки

 КАЗКА ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ ПОГАНО ВИМОВЛЯЮТЬ ЗВУКИ ТА СЛОВА

Бажано, щоб під час казки дитина бачила себе у дзеркалі

Якщо у Вашої дитини хороший слух, достатній запас слів, якщо вона правильно будує речення і погоджує в них слова, якщо мова його чітка, незмазана, але є дефектна вимова звуків (одного або кількох), ймовірно, у неї вікова, тимчасова затримка порушення вимови. Швидше за все, вона пройде сама собою, з віком, але іноді можна допомогти Вашому малюку. І тому важливо знати причини таких затримок.

Іноді це буває наслідування неправильного мовлення оточуючих – як дорослих, а й дітей, однолітків. Тому постарайтеся зробити так, щоб правильне, гарне мовлення Ваше маля чуло набагато частіше, ніж дефектне: читайте йому вголос дитячі книжки, давайте слухати записи казок у виконанні професійних артистів. Дуже важливо також стежити за тим, щоб при спілкуванні з дитиною Ви уникали сюсюкання, дитячої мови. Часто цього буває цілком достатньо, щоб подолати мовні помилки, та й дитині набагато приємніше, коли з нею розмовляють, як із дорослим.

Причинами порушення вимови можуть бути також слабкість м'язів язика та губ або розлад координації рухів (невміння виконувати язиком та губами точні цілеспрямовані рухи). Щоб перевірити, чи це не є причиною Ваших проблем, розкажіть дитині «Казку про веселе Язичко» і поспостерігайте за тим, як вона виконуватиме вправи. Добре, якщо під час казки дитина бачитиме себе у дзеркалі.

Казка про Веселого Язичка.

Жив та був Веселий Язичок. А в тебе є язичок? Покажи. У Веселого Язичка був будиночок. Будиночок дуже цікавий. Що це за будиночок? Здогадався? Це рота. Ось який цікавий будинок був у Веселого Язичка. Щоб Веселий Язичок не вибігав, його будинок завжди був зачинений. А чим закритий будиночок? Губами. Покажи, де в тебе губи. Бачиш їх у дзеркалі? Але крім однієї дверцята, у цього будиночка є другі двері. (Тут Ви повинні посміхнутися, так щоб були видні верхні і нижні зуби.) Як називаються ці двері? Зуби. Покажи свої зубки. Подивися на них у дзеркало.

Якось захотілося Веселому Язичку подивитися на сонечко і подихати свіжим повітрям. Спочатку відчинилися перші двері. Покажи, як вона відкрилася. Так і залишилася стояти відкритою. Не зачиняй перші двері, поки я не скажу. (У нормі дитина може утримувати таке положення 5-6 секунд без посмикувань, поштовхів, куточки губ розтягнуті симетрично.) А тепер зачинимо перші двері. Знову відкриємо. Закриємо. (Повторіть цю вправу 3-4 рази. У нормі рух виконується дитиною з повною амплітудою, без загасань, легко, плавно, досить швидко.) Відчинилися двері в будиночку Веселого Язичка, і він висунувся назовні, але не весь, а тільки кінчик. З'явився Язичок і сховався холодно на вулиці.

У будиночку у Веселого Язичка є постіль, де спить. Подивися, як він спокійно спить. (Мова лежить на дні ротової порожнини розпластаною, без горбків, спокійно, нерухомо.) Нехай твій язичок так само спокійно поспит. Не буди його, доки я не скажу. (Таке положення також утримується дитиною в нормі 5-6 секунд без поштовхів і посмикувань, бічні краї язика розташовані симетрично.) Закриємо спочатку дві двері, а потім перші.

Наш язичок дуже веселий, він любить веселитися, стрибати, іноді навіть дістає до стелі. Стеля в будинку Язичка називається небо. Нехай твій язичок дострибне до стелі і погладить небо. А тепер нехай язичок дістане стелю і посидить там трохи. (Рух повинен виконуватися тільки язиком, без допоміжних рухів губ і нижньої щелепи. Рот широко відкритий. Спокійно, без посмикування язик утримується вгорі протягом 5-6 секунд.) Потім Веселий Язичок спустився вниз, знову підстрибнув до стелі. Спустився. Підстрибнув ... (Вправа повторюється кілька разів. Дитина в нормі відразу знаходить правильне положення мови, рухи виконує легко, швидко, з повною амплітудою.) Настрибався язичок, втомився і пішов спати. Нехай трохи відпочине.

Наступного дня Язичок вирішив ще раз перевірити, чи не стало тепліше. Коли всі двері були відчинені, Язичок виглянув, подивився вліво, вправо, вгору, вниз (дитина повинна знати напрямки руху мови, відразу знаходити потрібне положення, намагатися виконати їх у повному обсязі), відчув, що стало холодніше і пішов у свій будиночок. Спочатку зачинилися одні двері, а потім і другі. Ось і вся казка про Веселого Язичка.

https://www.vospitaj.com/blog/skazka-dlya-detejj-kotorye-plokho-vygovarivayut-zvuki-i-slova/?fbclid=IwAR1_3Dks6gpRoH9jFU50sJHTCoHGYflLGfauRAJeYYGJgNQFfl3ek6m4w5I

Немає коментарів:

Дописати коментар